Studii/anchete

studii experimentale, observationale si anchete

1. Comparatie intre efectele dietei low carb si efectele dietei low fat asupra greutatii corporale si a factorilor de risc pentru bolile cardiovasculare (2014) Dieta saraca in carbohidrati a fost mai eficace pentru pierderea in greutate si reducerea factorilor de risc cardiovascular decat dieta saraca in grasimi. O dieta cu restrictie de carbohidrati poate fi o optiune pentru persoanele ce doresc sa scada in greutate si sa reduca factorii de risc cardiovascular.
Articole: TIME, New York Times, Reuters, Washington Post, USNews,

2. Dieta cu aport foarte scazut de carbohidrati, 20gr/zi, a imbunatatit simptomele si calitatea vietii la pacientii ce sufera de IBS (sindromul intestinului iritabil), predominat diaree (2009)

3. Meta-analiza a tuturor studiilor observationale cu privire la consumul de grasimi saturate si riscul bolilor de inima, 2010. Acesta este un studiu masiv care a adunat rezultatele a 21 de studii individuale si a inclus 348.000 de persoane ce au fost urmarite pe o perioada cuprinsa intre 5 si 23 de ani. Nu s-a gasit nici o asociere intre consumul de grasimi saturate si riscul bolile de inima.

4. Restrictia carbohidratilor in alimentatie are un impact mai favorabil asupra sindromului metabolic decat restrictia grasimilor (o dieta saraca in grasimi), 2009

5. Impactul metabolic al unei diete ketogenice comparativ cu o dieta hipocalorica la copii si adolescenti obezi, 2012. Dieta low carb a prezentat imbunatatiri mai pronuntate la pierderea in greutate si parametri metabolici decat dieta hipocalorica (calorii putine) si poate fi o alternativa fezabila si sigura pentru pierderea de greutate la copii.

6. Dieta programului american national de educatie in colesterol versus dieta scazuta in carbohidrati, bogata in proteine si grasimi monosaturate, studiu randomizat, 2004. Pierderea in greutate a fost semnificativ mai ridicata la grupul low carb (61,68 kg) decat la grupul ce a tinut dieta programului (34,01 kg). Nu au fost diferente semnificative intre grupuri in ceea ce priveste colesterolul total, HDL, LDL, trigliceride sau proportia de particole mici, dense LDL

7. Comparatie intre o dieta foarte saraca in carbohidrati si o dieta fara grasimi saraca in calorii si impactul asupra greutatii corporale si a riscurilor cardiovasculare la femeile sanatoase, studiu randomizat, 2003.

8. Pierderea in greutate cu o dieta saraca in carbohidrati, o dieta mediteraneana sau o dieta saraca in grasimi, 2008. Dieta mediteraneana si dieta low carb pot reprezenta alternative mai eficace in comparatie cu dieta saraca in grasimi. Studiul a fost realizat pe 322 de persoane supraponderale sau obeze carora le-au fost repartizate aleatoriu una dintre siete si a urmat timp de doi ani. Grupul “low carb” a mancat semnificativ mai multe grasimi, grasimi saturate si colesterol, insa in ciuda acestui fapt au obtinut rezultate mult mai bune in ceea ce priveste profilul lipidic decat grupul “low fat”: HDL (colesterolul bun), trigliceridele, raportul colesterol total/HDL, cel mai bun marker pentru riscul de boli cardiovasculare. Ei au obtinut chiar si valori mai mici ale LDL (chiar daca acest lucru nu este semnificativ).

9. Comparatie intre o dieta saraca in carbohidrati si o dieta saraca in grasimi in obezitate severa, 2003. Subiectii obezi cu o prevalenta ridicata a diabetului zaharat sau sindrom metabolic au pierdut in greutate mai mult, timp de sase luni, urmand o dieta saraca in carbohidrati comparativ cu o dieta restrictionata caloric si saraca in grasimi, cu o imbunatatire reltiva a sensibilitatii la insulina si a nivelurilor trigliceridelor.

10. Efectele pe termen scurt (3 luni) ale unei diete bazate pe restrictia drastica a carbohidratilor la persoanele cu diabet de tip 2, studiu randomizat, 2005. Restrictia carbohidratilor este o metoda efectiva de a slabi, pe termen scurt, comparativ cu sfaturile standard (reducerea portiilor, fara grasimi), acest lucru facandu-se insa in detrimentul unei cresteri relative a aportului de grasimi saturate.

11. Studiu randomizat comparativ intre dietele Atkins, Zone, Ornish si LEARN pentru pierderea in greutate si factorii de risc aferenti la femeile obeze aflate in premenopauza (2007). Acest studiu pe 1 an de zile a aratat ca o dieta low carb este cea mai buna metoda de a pierde in greutate. De asemenea persoanele care au urmat dieta Atkins au prezentat valori mai bune ale tensiunii arteriale si un profil lipidic mai bun decat celelalte diete comparate.

12. Studiu randomizat pentru dieta low carb in obezitate (2003). Studiu de 1 an pe 63 de persoane obeze. Dieta saraca in carbohidrati a produs o pierdere mai mare greutate decat dieta convențională pentru primele șase luni, dar diferențele nu au fost semnificative, la un an. Dieta saraca in carbohidrati a fost asociata cu o ameliorare mai mare ai factorilor de risc pentru boli cardiace coronariene.

13. Modelul dietetic low fat si riscul de boli cardiovasculare (2006) – The Women’s Health Initiative. Cel mai mare studiu controlat din istorie care a urmarit timp de 8 ani de zile 50.000 de femei. Jumatate dintre acestea au urmat o dieta bazata pe reducerea grasimilor si pe un consum mai ridicat de fructe si legume. Rezultatele nu au aratat nici o scadere a riscurilor de boli cardiovasculare, nici o scadere a riscului de cancer, iar persoanele care au redus aportul de grasimi nu au slabit nici macar jumatate de kilogram in 8 ani (in medie) in comparatie cu grupul care a mancat ca de obicei. Chiar daca au facut “mai multa miscare”.

14. Imbunatatire de durata a hiperglicemiei si a greutatii corporale in diabetul tip 2 (Nielsen 2005, Studiul Karlshamn). O dieta saraca in carbohidrati este un instrument eficient in tratamentul pacientilor obezi cu diabet de tip 2. Reevaluare la 44 de luni.

15. Dieta saraca in carbohidrati in diabetul de tip 1: experienta clinica (Nielsen 2005). 22 de pacienti cu diabet de tip 1 au consumat o alimentatie low carb (70-90 gr carbohidrati/zi). Hemoglobina glicozilata (HbA1c) a scazut in medie de la 7,5% la 6,4%, necesarul de insulina s-a redus semnificativ iar episoadele de hipoglicemie s-au redus pe saptamana de la 2,9 la 0,5 in medie. Raportul concluzioneaza ca un aport redus de carbohidrati este o alternativa fezabila pe termen lung in tratamentul diabetului de tip 1 si conduce la un control glicemic imbunatatit.

16. Dieta ketogenica si epilepsia (2008).

17. Un studiu asupra dietei Atkins modificate pentru epilepsie la adulti (Kossoff 2008). Dietele cu aport scazut de carbohidrati sunt adesea folosite pentru a trata sau tine sub control cazurile de epilepsie la copii, iar acest studiu arata ca ele pot fi eficace si la adulti.

18. Efectele unei diete ketogenice asupra sindromului de ovar polichistic: un studiu pilot (Mavropoulos 2005). Un studiu mic in care, timp de 24 de saptamani, 11 femei cu sindromul ovarului polichistic au urmat o dieta saraca in carbohidrati (

19. Efectele unei diete sarace in carbohidrati asupra controlului glicemic la persoanele cu diabet de tip 2 sever (Haimoto 2008). 33 de persoane au participat la studiu, 31 l-au dus la bun sfarsit. In concluzie se arata ca o dieta bazata pe un aport de 30% carbohidrati pe zi conduce la o reducere remarcabila a nivelului HbA1c, la o imbunatatire a nivelului colesterolului, fara tratament cu insulina, asistenta medicala spitaliceasca la diabeticii de tip 2. Eficacitatea dietei poate fi comparata cu cea a tratamentului cu insulina.

20. Efectele inlocuirii grasimilor saturate cu grasimi polinesaturate (majoritatea) asupra bolilor cardiovasculare: meta-analiza a studiilor randomizate controlate (2017) Datele disponibile din studii randomizate controlate sugerează că înlocuirea grăsimilor saturate cu grăsimi polinesaturate (in cea mai mare parte) probabil nu reduce riscul de boli cardiovasculare, decese cauzate de boli cardiovasculare sau mortalitatea totală. Beneficii au fost raportate anterior in meta-analize deoarece in acestea au fost incluse studii de o calitate inferioara. Aceste rezultate au implicatii pentru recomandările dietetice actuale.

In constructie! Pagina este updatata periodic!